Vannak szavak az autósportos szakzsargonban, amit másképp mond az európai és megint másképp egy amerikai. Pedig gyakorlatilag ugyanarra használjuk. Itt van három rövid példa erre.  

 

 

 

 

A Formula 1-es Olasz Nagydíj 3. szabadedzése alatt vetődött fel Szujó Zoltán és Wéber Gábor között, miszerint van néhány olyan szakszó az autósportban, melyek valójában a lóversenyből erednek. Ilyen például a Scuderia szó is, ami ugyebár az istállót jelenti. Nos ami engem illet, mindig elkezdek az ilyen dolgokon agyalni és most sem kellett több. Itt jutott eszembe, hogy bár ez a versenyistállóra vagyis tulajdonképpen a csapatra vonatkozik, ezt is inkább csak Európában használjuk, azon belül is többnyire az olaszok és mint néhány hasonló esetben, az amerikai sorozatokban ezt is másképp mondják. Ha csak a Formula 1-et és az IndyCart vesszük alapul, nem egyszer fordult elő, hogy egy F1-es pilóta kipróbálta magát az USA-ban vagy éppen fordítva. Ez az ami általában eléggé vonzza a nézőket (lásd Fernando Alonso esetében) aki viszont nem igen követi az amerikai sorozatokat, kicsit meglepődhet bizonyos szakszavakon. Tegyük hozzá, más világ mindkét széria, és más a célközönség is. Az egyik sorozat bejárja a világot, a másik pedig Észak-Amerikában szervezi a versenyeket.

Safety Car/Pace Car:

Ha ezt látjuk a pályán, az már nem túl sok jót jelent, mert valami olyan dolog történt, ami miatt le kell lassítani a mezőnyt.  Az első nagy különbség a két sorozat között ami szerintem mindenkinek feltűnik az a sárga zászlós szabály. Akár a Nascart akár az IndyCart nézzük, ott a sárga belengetése egyet jelent azzal, hogy a Pace Car mögött sorakozik fel a mezőny. Ez jó párszor megtörténik, de erre szükség is van, ugyanis az amerikai sorozatok versenyeit többnyire ovál pályán rendezik (főként a Nascart), ott pedig egy apróbb törmelék is óriási bajt okozhat. 

A biztonsági autót először amerikában használták: a pace car 1911-ben jelent meg, akkor a felvezető autó funkcióját töltötte be, és bár ez lehet meglepő, az F1-ben csak 1973-ban mutatkozott be.  A Safety Car első bevetése a Kanadai Nagydíjon volt, itt azonban óriási kavarodást okozott, mivel nem a versenyben vezető pilóta elé állt be, ezzel pedig többen körhátrányba kerültek és hosszú órákba telt, mire a verseny után eredményt hirdethettek.  Ezek után csak 1993-ban tért vissza a Brazil Nagydíjon.

A magyar nyelvben biztonsági autónak mondjuk, tekintve, hogy ez a hivatalos fordítása, de a kétféle elnevezés a többféle funkciójából ered. Mivel a Formula 1-ben az elejétől fogva az volt a szerepe, hogy a mentést elősegítse és megfelelően lelassítsák az autókat, Amerikában pedig az, hogy felvezesse a mezőnyt, így a névbeli különbség leginkább itt keresendő. Mindkettő találó egyébként. Ha csak a mai viszonyokat nézzük, ugyanúgy a biztonságot is elősegíti, mint ahogyan megfelelő tempót diktál. 

Ha pedig már itt tartunk: az, hogy sportautókat látunk a Pace és a Safety car szerepében, nem véletlen, hiszen ennek minden esetben olyannak kell lennie, ami képes akkora sebességgel menni, hogy ne tudjanak nagyon lehűlni az abroncsok.

Box/Pit Road:

A boxutca mint elnevezés leginkább a magyar nyelvben található, az angolban inkább a pit lane, a pontos kifejezés, míg a kiállásra a pit stop. A szakzsargonban azonban külföldön is rengetegszer használják a box vagy a pit box kifejezést, illetőleg a rádión keresztül is rengetegszer halljuk a „Box now! és a „Box! Box! Box!” utasításokat. Az, pedig hogy a garázsokat boxnak nevezik, ha az alakjukat nézzük akkor teljesen logikus.

Amerikában inkább használják a pit road vagy szintén a pit lane kifejezéseket. Ha jól megnézzük, azt látjuk, hogy helyesen teszik, hiszen bár ott is megvan a maga helye mindenkinek, igazából Amerikában mind a Nascarban, mind az Indycarban egy kisebb fal választja el a szerelőgárdát és a csapatot a beérkező versenyzőtől. Az F1-ben és úgy egyáltalában az európai versenyeken (pl. WTCR, DTM, utánpótlás sorozatok), a garázsok, vagy mondjuk úgy boxok közvetlenül a pit lane-re nyílnak. 

Formula car/Open Wheel:

A nagyon laikusok általában egy bármilyen együléses autóra rávágják, hogy „nézd már egy Formula 1-es autó!”. Ez az amitől egy vérmes rajongó simán a falra kaparja magát, ám nagyon okával nézve azt mondhatjuk, hogy ez az egyik amiben mindenképpen meglehet különböztetni a gépeket. Elvégre együléses és nyitott karosszériás. Utóbbi jellemzője, hogy nemcsak a cockpit nincs lefedve, de a kerekek sem. Elnevezését tekintve így tehát az open-wheel, vagyis nyílt-kerekes szintén találó.

A formula mint elnevezés ebben az esetben inkább a szabályrendszerre utal, hiszen bár az első és a második világháború előtt is versenyeztek nyitott kasztnis autókkal, az 1946-ban megalakult FIA vagyis Nemzetközi Automobil Szövetség új szabályokba, egy új formulába foglalta ezt a fajta autóversenyt, ami az 1-es számot kapta, így jött létre a Formula-1. Itt a cél is egyértelmű a gyártók számára: egy adott szabályrendszerből, formulából kihozni a legtöbbet. Persze ennem számos előnye mellett megvan a maga negatívuma is, hiszen ez rengeteg pénzt emészt fel. Maga a Formula 1-es világbajnokság első szezonját hivatalosan 1950-ben tartották.

Képforrás: hdqwalls/besthqwallpapers